Fragment artykułu, „The Miami News”, 12 maja 1963.

Nadesłany przez pana Marka Bartelika; a dotyczący (też) obrazu Zb. Makowskiego „Bez tytułu”, 1959.

Mieszkanie Marka Bartelika na East Village, NY
Marek Bartelik, znakomity historyk i krytyk sztuki, jako młody człowiek marzył o mieszkaniu w Paryżu. Marzenie to zrealizował w 1981 roku, kiedy wyjechał na letnie wakacje, a po stanie wojennym decydował się zostać na stałe w stolicy Francji…
(…)
„Znakomity obraz Zbigniewa Makowskiego – kontynuuje – podarowała mi moja przyjaciółka Betty mówiąc, że powinien być ze mną. Kupiła go na aukcji w Miami we wczesnych latach 60. Niedawno dotarłem do artysty – dzisiaj już w podeszłym wieku. Mój list sprawił mu ogromną radość, bo nie wiedział, co stało się z jego pracą, gdy została sprzedana i wyjechała z Polski…

Tło dla sztuki
(link dziś nieaktualny)

marek-bartelik-wycinek-gazety-low-Panorama-1200pxl


I z artykułu Joan Crowder:

„Comparison of an abstract painting (Left) and an abstract photograph, as seen at The Miami Museum of Modern Art, illustrates the fact, that the abstract artist does not necessarily paint from imagination alone (…) A second one-man show is of abstract photographs made by Emila Medková of Czechoslovakia. (…) Either you recognize and appreciate the abstract – or you just don’t. Both Medková and Makowski do.


i jeszcze może taki dodatek sytuujący:

The exhibition of Makowski’s works in 1963 took place at the Miami Museum of Modern Art, located at North Bayshore Drive in Miami on Biscayne Bay. The museum was owned by the eccentric millionaire and art collector from Philadelphia, Bernard Davis. Davis had a keen eye for exceptional modern art, and was also an early patron of Arshile Gorky.

Shapiro Auctions (NY, 2017)